KARTA PRACY – Język angielski kl. 5


KARTA PRACY – Język angielski kl. 5

Unit 2b – Present Simple review

Temat: What do you do? – Powtórzenie czasu Present Simple


Wprowadzenie

W języku angielskim czas Present Simple (czas teraźniejszy prosty) używamy, gdy mówimy o czynnościach powtarzających sięstałychcodziennych nawykach lub faktach.

I go to school every day.

 My dad works in a hospital.

 The sun rises in the east.


Definicja

Present Simple opisuje:

  • codzienne czynności (I brush my teeth every morning.),
  • stałe sytuacje (She lives in Jastrząb.),
  • fakty i prawdy ogólne (Water boils at 100°C.).

Budowa zdań

Zdanie twierdzące:

I/You/We/They + czasownik (bez końcówki -s)

He/She/It + czasownik + -s / -es

OsobaPrzykład
I / You / We / Theyplay football on Sundays.
He / She / Itplays football on Sundays.

Zdanie przeczące:

I/You/We/They don’t + czasownik

He/She/It doesn’t + czasownik

 I don’t watch TV in the morning.

He doesn’t like pizza.


Zdanie pytające:

Do / Does + osoba + czasownik + reszta zdania?

Do you play football? – Yes, I do. / No, I don’t.

Does she work in a hospital? – Yes, she does. / No, she doesn’t.


Uwaga:

  • W 3. osobie liczby pojedynczej (he/she/it) dodajemy -s lub -es (He works, she goes).
  • W pytaniach i przeczeniach po does nie dodajemy końcówki -s:He works → Does he work? / He doesn’t work.

Przykłady:

ZdanieTłumaczenie
I go to school by bus.Jeżdżę do szkoły autobusem.
My sister watches TV every evening.Moja siostra ogląda telewizję każdego wieczoru.
We don’t eat meat.Nie jemy mięsa.
Does your dad work in a bank?Czy twój tata pracuje w banku?

ZADANIA PRAKTYCZNE

Zadanie 1 – Uzupełnij luki

Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasownika w nawiasie.

  1. My mum ___ (work) in a hospital.
  2. My friends ___ (not / like) Maths.
  3. ___ (Do / Does) your teacher live in this town?
  4. He ___ (watch) football every weekend.
  5. We ___ (not / have) lessons on Sunday.
  6. ___ (Do / Does) she play the piano?

Zadanie 2 – Opisz codzienność

Napisz 4 zdania o swojej codzienności.

Użyj różnych osób (I / he / she / we).

Przykład:

  • I get up at seven o’clock.
  • My dad drives to work.
  • We don’t eat breakfast at school.
  • She watches TV in the evening.

Zadanie 3 – Kim jestem?

Przeczytaj opisy i zgadnij zawód.

I work in a hospital. I help sick people.

I teach students at school.

I cook meals for people in a restaurant.

I play music and sing on the stage.

Zawody: teacher, cook, doctor, singer

Odpowiedzi: 1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___


Zadanie 4 – Prawda czy fałsz?

Zaznacz  True lub  False.

She goes to work on Sunday. ☐ T ☐ F

They don’t like pizza. ☐ T ☐ F

My dad works in a school. ☐ T ☐ F

Does she study English? ☐ T ☐ F


Zadanie 5 – Rozmowa w parach

Zadaj pytania partnerowi o jego życie codzienne lub pracę (prawdziwą lub wymyśloną).

Użyj pytań:

  • What do you do?
  • Where do you work?
  • What time do you start work?
  • Do you like your job? Why?

Przykład:

What do you do?

I’m a shop assistant. I work in a supermarket.


Zadanie 6 – Mini projekt

Narysuj lub wklej zdjęcie osoby w pracy (np. lekarza, strażaka, nauczyciela).

Podpisz obrazek czterema zdaniami w Present Simple.

Example:

This is Tom.

He is a fireman.

He works in a fire station.

He helps people every day.


Kryteria sukcesu

  • Wiem, kiedy używać czasu Present Simple.
  • Umiem tworzyć zdania twierdzące, przeczące i pytania.
  • Umiem mówić o codziennych czynnościach i zawodach.
  • Potrafię rozpoznać zawód po opisie.
  • Potrafię zadawać pytania o pracę i na nie odpowiadać.

Post Author: admin

Dodaj komentarz