KARTA PRACY – Język angielski kl. 5
Unit 2b – Present Simple review
Temat: What do you do? – Powtórzenie czasu Present Simple
Wprowadzenie
W języku angielskim czas Present Simple (czas teraźniejszy prosty) używamy, gdy mówimy o czynnościach powtarzających się, stałych, codziennych nawykach lub faktach.
I go to school every day.
My dad works in a hospital.
The sun rises in the east.
Definicja
Present Simple opisuje:
- codzienne czynności (I brush my teeth every morning.),
- stałe sytuacje (She lives in Jastrząb.),
- fakty i prawdy ogólne (Water boils at 100°C.).
Budowa zdań
Zdanie twierdzące:
I/You/We/They + czasownik (bez końcówki -s)
He/She/It + czasownik + -s / -es
| Osoba | Przykład |
|---|---|
| I / You / We / They | play football on Sundays. |
| He / She / It | plays football on Sundays. |
Zdanie przeczące:
I/You/We/They don’t + czasownik
He/She/It doesn’t + czasownik
I don’t watch TV in the morning.
He doesn’t like pizza.
Zdanie pytające:
Do / Does + osoba + czasownik + reszta zdania?
Do you play football? – Yes, I do. / No, I don’t.
Does she work in a hospital? – Yes, she does. / No, she doesn’t.
Uwaga:
- W 3. osobie liczby pojedynczej (he/she/it) dodajemy -s lub -es (He works, she goes).
- W pytaniach i przeczeniach po does nie dodajemy końcówki -s:He works → Does he work? / He doesn’t work.
Przykłady:
| Zdanie | Tłumaczenie |
|---|---|
| I go to school by bus. | Jeżdżę do szkoły autobusem. |
| My sister watches TV every evening. | Moja siostra ogląda telewizję każdego wieczoru. |
| We don’t eat meat. | Nie jemy mięsa. |
| Does your dad work in a bank? | Czy twój tata pracuje w banku? |
ZADANIA PRAKTYCZNE
Zadanie 1 – Uzupełnij luki
Uzupełnij zdania odpowiednią formą czasownika w nawiasie.
- My mum ___ (work) in a hospital.
- My friends ___ (not / like) Maths.
- ___ (Do / Does) your teacher live in this town?
- He ___ (watch) football every weekend.
- We ___ (not / have) lessons on Sunday.
- ___ (Do / Does) she play the piano?
Zadanie 2 – Opisz codzienność
Napisz 4 zdania o swojej codzienności.
Użyj różnych osób (I / he / she / we).
Przykład:
- I get up at seven o’clock.
- My dad drives to work.
- We don’t eat breakfast at school.
- She watches TV in the evening.
Zadanie 3 – Kim jestem?
Przeczytaj opisy i zgadnij zawód.
I work in a hospital. I help sick people.
I teach students at school.
I cook meals for people in a restaurant.
I play music and sing on the stage.
Zawody: teacher, cook, doctor, singer
Odpowiedzi: 1. ___ 2. ___ 3. ___ 4. ___
Zadanie 4 – Prawda czy fałsz?
Zaznacz True lub False.
She goes to work on Sunday. ☐ T ☐ F
They don’t like pizza. ☐ T ☐ F
My dad works in a school. ☐ T ☐ F
Does she study English? ☐ T ☐ F
Zadanie 5 – Rozmowa w parach
Zadaj pytania partnerowi o jego życie codzienne lub pracę (prawdziwą lub wymyśloną).
Użyj pytań:
- What do you do?
- Where do you work?
- What time do you start work?
- Do you like your job? Why?
Przykład:
What do you do?
I’m a shop assistant. I work in a supermarket.
Zadanie 6 – Mini projekt
Narysuj lub wklej zdjęcie osoby w pracy (np. lekarza, strażaka, nauczyciela).
Podpisz obrazek czterema zdaniami w Present Simple.
Example:
This is Tom.
He is a fireman.
He works in a fire station.
He helps people every day.
Kryteria sukcesu
- Wiem, kiedy używać czasu Present Simple.
- Umiem tworzyć zdania twierdzące, przeczące i pytania.
- Umiem mówić o codziennych czynnościach i zawodach.
- Potrafię rozpoznać zawód po opisie.
- Potrafię zadawać pytania o pracę i na nie odpowiadać.
