Sprawozdanie z działalności biblioteki szkolnej Rok szkolny 2024/2025

2
Praca biblioteki w bieżącym roku szkolnym była utrudniona w okresie od 3 września
do końca stycznia, ze względu na zwolnienie lekarskie nauczyciela bibliotekarza. W tym
okresie pani Kinga Podgórska udostępniała zbiory biblioteczne, wypożyczała i przyjmowała
książki. Zamówiła również brakujące lektury, które sfinansowała nasza Gmina oraz Radni
Gminy Mirów z naszych okolic. Kwota zamówienia to 1048,70 zł, liczba książek 37.
Dziennik biblioteki w tym okresie prowadziła pani dyrektor Pelagia Olszewska.
W czasie wakacji przeprowadziłam przy pomocy pani Kingi Matli selekcję
księgozbioru w naszej bibliotece. Z naszej biblioteki zostało wycofanych 1001 książek
zniszczonych, przestarzałych, zdezaktualizowanych. W sierpniu, kiedy otrzymaliśmy
darmowe podręczniki dla uczniów nadałyśmy podręcznikom numery inwentarzowe oraz
wpisałyśmy je do rejestru przybytków. Na początku września wypożyczyłyśmy uczniom
podręczniki i rozdałyśmy ćwiczeniówki. Przekazałam informację na temat użytkowania
podręczników uczniom oraz ich rodzicom. Pani Kinga aktualizowała karty czytelników,
przygotowała karty biblioteczne dla uczniów klasy I. Na początku września opracowałam
dokumentację biblioteki. Wykonałam dekorację do biblioteki oraz przygotowałam napisy
informacyjne.
Współpraca z wydawnictwami Tania Książka jest aktualna. Od marca w czasie
przerw odbywały się kiermasze książek tego wydawnictwa. Dzięki tej współpracy
wzbogacamy księgozbiór biblioteki o nowe pozycje książkowe (jestem w trakcie
zamówienia), 8 książek zostało przeznaczonych na nagrody dla najlepszych czytelników.
W maju przeprowadziłam kiermasz babeczek, rogalików i ciastek, przygotowanych przez
rodziców i uczniów naszej szkoły. Zyskaliśmy kwotę 1019 zł. Pieniądze są przeznaczone na
potrzeby szkolnej biblioteki oraz zakup książek. Z uzyskanych pieniędzy zakupiłam brakujące
rzeczy do szkolnej biblioteki: folię do laminowania, taśmy klejące, klej oraz nagrody dla
najlepszych czytelników. Zakupiłam również 8 lektur szkolnych na kwotę 115,79 zł. Po
podliczeniu wszystkich wydatków na koncie biblioteki mamy 997,97 zł.
W czerwcu przygotowałam zestawienie stanu czytelnictwa. (załącznik nr 1) Ranking
czytelnictwa oraz listy najlepszych czytelników uwidocznione zostały na tablicy szkolnej
oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły. Każdy wychowawca otrzymał również
informację o liczbie przeczytanych książek przez uczniów ze swojej klasy.
W roku szkolnym 2024/2025 biblioteka szkolna obsługiwała 72 czytelników, co stanowi
100% uczniów szkoły z klas 1-8. Uczniowie wypożyczyli 533 książek. Średnia wypożyczeń
książek na czytelnika w klasach I-III wynosi 12,3. Średnia wypożyczeń książek na czytelnika
w klasach IV-VIII to 4,7.
W celu zwiększenia zainteresowania naszych uczniów książkami i czytaniem oraz
zachęcenia uczniów do częstego korzystania z biblioteki szkolnej przeprowadziłam akcje
czytelnicze:
 Książka naszym przyjacielem- czytanie wybranych bajek, baśni, wierszy lub
fragmentów książek na wybranych lekcjach przez wychowawcę, rodzica lub uczniów
w klasach 0-III
 Akcja czytelnicza pt. „Lubimy książki” czytanie wybranych fragmentów książek
lub bajek terapeutycznych na lekcjach wychowawczych lub wybranych lekcjach przez
uczniów klas IV-VIII

3

 konkursy i zagadki dla wszystkich odwiedzających bibliotekę
 Obchody XXII Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek w naszej szkole
pod hasłem „Biblioteka. Lubię tu być”
Z tej okazji przygotowałam gazetkę na temat genezy i obchodów Tygodnia Bibliotek,
hasła Tygodnia Bibliotek oraz Dnia Bibliotekarza. 8 maja odbył się kiermasz ciast,
rogalków i babeczek, które upiekli chętni rodzice z wszystkich klas, często z pomocą
uczniów. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na zakup brakujących lektur
i innych książek do szkolnej biblioteki oraz na bieżące wydatki w szkolnej bibliotece.
W czasie trwania obchodów Tygodnia Bibliotek nie zabrakło akcji czytelniczych dla
naszych uczniów. Nauczyciel biblioteki szkolnej przeprowadził w młodszych klasach
lekcje biblioteczne, w czasie których dzieci odwiedziły szkolną bibliotekę, zostali
zapoznani z jej pracą i księgozbiorem. Utrwalali nawyk kontaktu z książką. Dzieci
chętnie odgadywały zagadki związane z tytułami utworów książek oraz postaciami
z bajek. Starsi uczniowie klasy 6: Lena Kuźdub, Szymon Kępas, Nikola Czaja
i Natasza Pączek przygotowali i przeprowadzili wśród dzieci ciekawe zabawy
i zagadki, zachęcające do kontaktu z książką, np. „Bigos literacki”, „Zabawa
z piłeczką”, „Konkurs 20 pytań”.
Również dla starszych uczniów nie zabrakło atrakcji czytelniczych. W czasie przerw
międzylekcyjnych spędzali miłe chwile w szkolnej bibliotece, gdzie wspólnie czytali
wiersze, fragmenty książek, bajki oraz brali udział
w konkursach, zagadkach, rebusach, zabawach czytelniczych, przeprowadzanych
przez szkolną bibliotekarkę.
 Przygotowanie gazetek wywieszonych w gablocie biblioteki na szkolnym
korytarzu:
 Gazetki pt. „Dobry czytelnik”, „Rodzaje i gatunki literackie”, „Nasze szkolne
lektury”
 Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich”
 XXII Ogólnopolski Tydzień Bibliotek – 8-10 maja
W b.r. szkolnym przeprowadziłam lekcje biblioteczne:
 lekcja biblioteczna w klasie 3: „Czarodziejskie słowa w książce i w życiu”;
 w klasie 7: lekcja biblioteczna „Jak zbudowana jest książka”;
 uczniowie klasy 1 odbyli lekcje biblioteczne: „Biblioteka w naszej szkole”;
 w klasie 0 przeprowadziłam lekcję biblioteczną pt. „Spotkanie z książką”;
 lekcja biblioteczna w klasie 2: „Książka moim przyjacielem”.
Swoją wiedzę i kompetencje wzbogacałam czytając i przeglądając strony internetowe,
artykuły, blogi literackie dotyczące pracy biblioteki szkolnej. Wzbogaciłam swój warsztat
pracy przygotowując materiały na lekcje biblioteczne, rebusy, zagadki, krzyżówki dla
czytelników.

4

Sprawując rolę szkolnego bibliotekarza:
 promowałam czytanie i naszą bibliotekę wśród rodziców poprzez:
 informowanie o czytelnictwie dzieci
 informowanie o działalności biblioteki
 gazetki, ulotki, pogadanki podczas spotkań z rodzicami, informacje
umieszczane na stronie szkoły;

 dzieliłam się wiedzą z zakresu technologii informacyjnej, obsługi ksera i drukarki,
znajdujących się w szkolnej bibliotece;
 współpracowałam z wychowawcami klas i nauczycielami przedmiotów w celu
poznania zainteresowań i preferencji czytelniczych uczniów;
 współpracowałam z nauczycielami podczas organizacji konkursów i uroczystości
szkolnych oraz realizacji zadań dydaktyczno– wychowawczych;
 współpracowałam z dyrektorem w zakresie organizacji pracy biblioteki;
 współpracowałam z nauczycielami przedmiotów w organizacji zajęć
z wykorzystaniem zbiorów biblioteki;
 promowałam bibliotekę szkolną w szkole i środowisku (zakładka na stronie
internetowej szkoły, informacje umieszczone w kronice szkolnej, zebrania
z rodzicami, lekcje biblioteczne, informacje wywieszane na tablicach na holu
szkolnym, apele).
Wnioski do dalszej pracy:

 kontynuacja działalności biblioteki szkolnej,
 uświadamianie uczniom wartości, jakie niesie czytanie książek,
 zachęcanie i rozwijanie czytelnictwa wśród uczniów w szkole i formie online –
zachęcenie do czytania e-booków, artykułów umieszczanych na stronach
internetowych,
 promowanie biblioteki w środowisku szkolnym i lokalnym,
 zakup książek (lektur i książek zaproponowanych przez uczniów i nauczycieli
do szkolnej biblioteki).

Post Author: admin

Dodaj komentarz