Everyday English – Asking for and giving permission

Temat lekcji: Pytanie o pozwolenie i udzielanie zgody

Cele lekcji

Uczeń:

  • rozumie, jak poprosić o pozwolenie w języku angielskim,
  • potrafi udzielić zgody lub odmówić, używając odpowiednich zwrotów,
  • potrafi tworzyć krótkie dialogi w codziennych sytuacjach,
  • rozróżnia uprzejme i nieuprzejme formy prośby.

Potrzebne zwroty

Asking for permission (pytanie o pozwolenie)

  • Can I …, please?
  • Could I …, please?
  • May I …, please?
  • Is it OK if I …?

Giving permission (udzielanie zgody)

  • Sure.
  • Of course.
  • Go right ahead.
  • No problem.

Refusing permission (odmowa)

  • I’m sorry, no.
  • I’m afraid that’s not possible.
  • I’d rather you didn’t.

Wyjaśnienie

  • Can I i Could I są najczęściej używane w rozmowach codziennych.
  • May I jest bardziej formalne.
  • Could I brzmi uprzejmiej niż Can I.
  • Gdy odmawiasz, warto dodać krótkie wyjaśnienie lub alternatywę, np.I’m sorry, no – I need it right now.

Zadanie 1

Uzupełnij luki odpowiednim wyrażeniem:

  1. ___ I open the window, please?
  2. ___ I borrow your dictionary?
  3. Sure! ___ right ahead.
  4. I’m sorry, ___ not possible.
  5. ___ it OK if I sit here?

Zadanie 2

Napisz trzy własne pytania o pozwolenie w różnych sytuacjach:

  1. (w szkole)
  2. (w domu)
  3. (na ulicy lub w sklepie)

Zadanie 3 – Mini dialogi

Uzupełnij brakujące kwestie.

1.

A: ___ I use your phone for a minute?

B: Sure. ___ ahead.

2.

A: Could I have a look at your notes, please?

B: Sorry, I haven’t finished them yet.

3.

A: ___ I go out with my friends tonight?

B: I’m afraid not – it’s a school night.


Zadanie 4 – Speaking Challenge

W parach odegrajcie krótkie dialogi, używając różnych sytuacji:

  • You want to use your friend’s computer.
  • You want to leave class early.
  • You want to borrow your teacher’s dictionary.
  • You want to play someone’s guitar.

Każdy dialog powinien zawierać:

  1. Prośbę o pozwolenie.
  2. Odpowiedź (zgoda lub odmowa).
  3. Reakcję (np. „Thanks!” / „OK, no problem.”).

Zadanie 5 – Reflection

Zastanów się i zapisz:

  • Kiedy w języku polskim mówisz „czy mogę…”, a kiedy „czy mógłbym…”?
  • Jak to się przekłada na angielski?

Kryteria sukcesu

  • Umiem poprosić o pozwolenie w języku angielskim.
  • Potrafię uprzejmie odpowiedzieć – zgodzić się lub odmówić.
  • Umiem stworzyć krótki dialog z wykorzystaniem poznanych zwrotów.

Post Author: admin

Dodaj komentarz