Everyday English – Asking for and giving permission
Temat lekcji: Pytanie o pozwolenie i udzielanie zgody
Cele lekcji
Uczeń:
- rozumie, jak poprosić o pozwolenie w języku angielskim,
- potrafi udzielić zgody lub odmówić, używając odpowiednich zwrotów,
- potrafi tworzyć krótkie dialogi w codziennych sytuacjach,
- rozróżnia uprzejme i nieuprzejme formy prośby.
Potrzebne zwroty
Asking for permission (pytanie o pozwolenie)
- Can I …, please?
- Could I …, please?
- May I …, please?
- Is it OK if I …?
Giving permission (udzielanie zgody)
- Sure.
- Of course.
- Go right ahead.
- No problem.
Refusing permission (odmowa)
- I’m sorry, no.
- I’m afraid that’s not possible.
- I’d rather you didn’t.
Wyjaśnienie
- Can I i Could I są najczęściej używane w rozmowach codziennych.
- May I jest bardziej formalne.
- Could I brzmi uprzejmiej niż Can I.
- Gdy odmawiasz, warto dodać krótkie wyjaśnienie lub alternatywę, np.I’m sorry, no – I need it right now.
Zadanie 1
Uzupełnij luki odpowiednim wyrażeniem:
- ___ I open the window, please?
- ___ I borrow your dictionary?
- Sure! ___ right ahead.
- I’m sorry, ___ not possible.
- ___ it OK if I sit here?
Zadanie 2
Napisz trzy własne pytania o pozwolenie w różnych sytuacjach:
- (w szkole)
- (w domu)
- (na ulicy lub w sklepie)
Zadanie 3 – Mini dialogi
Uzupełnij brakujące kwestie.
1.
A: ___ I use your phone for a minute?
B: Sure. ___ ahead.
2.
A: Could I have a look at your notes, please?
B: Sorry, I haven’t finished them yet.
3.
A: ___ I go out with my friends tonight?
B: I’m afraid not – it’s a school night.
Zadanie 4 – Speaking Challenge
W parach odegrajcie krótkie dialogi, używając różnych sytuacji:
- You want to use your friend’s computer.
- You want to leave class early.
- You want to borrow your teacher’s dictionary.
- You want to play someone’s guitar.
Każdy dialog powinien zawierać:
- Prośbę o pozwolenie.
- Odpowiedź (zgoda lub odmowa).
- Reakcję (np. „Thanks!” / „OK, no problem.”).
Zadanie 5 – Reflection
Zastanów się i zapisz:
- Kiedy w języku polskim mówisz „czy mogę…”, a kiedy „czy mógłbym…”?
- Jak to się przekłada na angielski?
Kryteria sukcesu
- Umiem poprosić o pozwolenie w języku angielskim.
- Potrafię uprzejmie odpowiedzieć – zgodzić się lub odmówić.
- Umiem stworzyć krótki dialog z wykorzystaniem poznanych zwrotów.
