NARODOWE CZYTANIE UTWORÓW NASZEGO PATRONA.

Narodowe Czytanie to coroczna, ogólnopolska akcja społeczna zainicjowana przez Prezydenta RP w 2012 roku, mająca na celu promocję czytelnictwa i wspieranie polskiej literatury narodowej. W jej ramach  publicznie odczytywane są fragmenty dzieł największych polskich pisarzy i poetów, a do wspólnej lektury może dołączyć każdy, bez względu na wiek czy miejsce zamieszkania.

           Akcję zapoczątkowano 13 lat temu z okazji 200-lecia Drugiej Wojny Polskiej i najazdu Napoleona na Rosję, podczas którego miał miejsce opisany w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza ostatni zajazd na Litwie. Akcję zorganizował prezydent Polski Bronisław Komorowski, a pomysłodawcą była Agnieszka Celeda, ówczesna dyrektor Biura Kultury i Dziedzictwa w Kancelarii Prezydenta RP.

            Co roku wybierany jest inny polski utwór lub zbiór dzieł, np. powieść „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej, dramat „Kordian” Juliusza Słowackiego, nowele polskie.

       W roku 2025  Narodowe Czytanie jest poświęcone poezji Jana Kochanowskiego, obejmuje jego fraszki, pieśni i treny.

       W naszej szkole świętowaliśmy ten dzień 18 września. Uczniowie klas II – VIII przedstawili utwory naszego Patrona.

Kolejno wystąpili:

Przedstawicielka klasy II  Lena Podgórska  przeczytała utwór O żywocie ludzkim.

Klasę III reprezentowała Helena Kaczmarzyk z fraszką Na swoje księgi .

Maja  Kępa , uczennica klasy IV,   wystąpiła z utworem Do fraszek.

Uczeń klasy V Natan Gromek  przeczytał  dzieło Do gór i lasów.

Tren VIII, jeden z najbardziej znanych w twórczości Jana z Czarnolasu odczytała Anna Kaczmarzyk , uczennica klasy VI.

Natomiast Tren X zaprezentowała przedstawicielka oddziału VII Nikola Chruściel.

Zwieńczeniem  uroczystości była Pieśń II , którą  zadeklamowała Nikola Parszewska, reprezentantka klasy VIII.

        Organizatorami uroczystości była klasa VI wraz z  nauczycielami: panią Martą Piętek, panią Rozalią Miernik, panią Sylwią Matejską oraz panią Renatą Wieczorek.

Kliknij w zdjęcie aby przejść do galerii

Post Author: Karol Kaczmarzyk

Dodaj komentarz