Karta pracy – „To be: negative and questions”
Cele lekcji
- Umiem tworzyć przeczenia z czasownikiem to be.
- Umiem tworzyć pytania i krótkie odpowiedzi z czasownikiem to be.
- Umiem używać zaimków osobowych (I, you, he, she, it, we, they).
- Umiem mówić i pisać krótkie informacje o sobie i innych osobach.
Kryteria sukcesu
- Poprawnie tworzę zdania twierdzące, przeczące i pytania z czasownikiem to be.
- Używam odpowiednich zaimków osobowych.
- Potrafię krótko odpowiedzieć na pytania (Yes, I am. / No, we aren’t.).
- Wykorzystuję poznane struktury w krótkiej, własnej wypowiedzi.
1. Grammar box – przypomnienie
Twierdzenia:
- I’m tall.
- You’re happy.
- He/She/It is short.
- We/They are bored.
Przeczenia:
- I’m not tall.
- He isn’t happy.
- We aren’t bored.
❓ Pytania i krótkie odpowiedzi:
- Am I tall? – Yes, you are. / No, you aren’t.
- Are you happy? – Yes, I am. / No, I’m not.
- Is he short? – Yes, he is. / No, he isn’t.
- Are they bored? – Yes, they are. / No, they aren’t.
2. Słownictwo i przydatne zwroty
- tall – wysoki
- short – niski
- happy – szczęśliwy
- sad – smutny
- bored – znudzony
- strong – silny
- clever – mądry
- old – stary
- young – młody
3. Zadania
Zadanie 1. Uzupełnij zdania (gramatyka).
Wstaw am / is / are / isn’t / aren’t.
- Paul ___ short. He’s tall.
- They ___ happy.
- My friend ___ English.
- I ___ bored.
- We ___ strong.
Zadanie 2. Pytania i krótkie odpowiedzi.
Napisz pytania i odpowiedz.
- (she / English?)
- (your brother / tall?)
- (they / in your class?)
- (you / happy today?)
Zadanie 3. Prawda czy fałsz?
Napisz zdania o sobie i popraw te, które są fałszywe.
- I’m tall.
- My parents are old.
- My best friend is bored.
- We are 12.
Zadanie 4. Kreatywne! „Funny Class Album”
Stwórz mini-album klasowy (na kartce lub w zeszycie):
- Narysuj 3–4 postacie (mogą być zmyślone, np. robot, kosmita, zwierzę).
- Podpisz je zdaniami twierdzącymi i przeczącymi (He’s tall. He isn’t old.).
- Dodaj do każdej postaci pytanie i krótką odpowiedź (Is he happy? Yes, he is.).
Zadanie 5. Praca w parach
Zadaj koledze/koleżance 4 pytania z czasownikiem to be i zapisz odpowiedzi.
Podsumowanie lekcji:
- Potrafię powiedzieć zdania o sobie i innych.
- Potrafię zapytać i odpowiedzieć używając to be.
- Potrafię stworzyć kreatywną pracę z użyciem nowej gramatyki.
