KARTA PRACY – Język angielski kl. 5
Unit 2a–b – Wild weather / Rain, rain, rain
Temat: Let’s talk about the weather!
Wprowadzenie
Anglicy uwielbiają rozmawiać o pogodzie! To jeden z ich ulubionych tematów, dlatego warto znać najważniejsze słowa i zwroty dotyczące pogody.
W języku angielskim pogoda może być opisana przymiotnikami, rzeczownikami i czasownikami.
Definicja i użycie
Słownictwo pogodowe:
- sunny – słonecznie
- cloudy – pochmurno
- rainy – deszczowo
- windy – wietrznie
- foggy – mgliście
- stormy – burzowo
- snowy – śnieżnie
- icy / frosty / freezing – mroźno
- warm / hot / chilly / cold – ciepło, gorąco, chłodno, zimno
Budowa zdań z pogodą:
It’s + przymiotnik pogodowy:
It’s sunny today. – Jest dziś słonecznie.
It’s foggy in the morning. – Rano jest mgliście.
There is / There are + rzeczownik pogodowy:
There’s a rainbow! – Jest tęcza!
There are clouds in the sky. – Na niebie są chmury.
Czasowniki pogodowe:
It rains a lot in autumn.
It’s snowing today!
It’s drizzling. – Mży.
It’s pouring down. – Leje jak z cebra.
It’s raining cats and dogs. – Leje jak z cebra! (idiom)
Zapamiętaj!
- Brytyjczycy mają wiele określeń na deszcz od najlżejszego do najcięższego:It’s drizzling → It’s pouring down → It’s raining cats and dogs.
- Przymiotniki pogody często tworzymy, dodając końcówkę -y:sun → sunny, fog → foggy, cloud → cloudy.
- Możemy używać też czasowników:rain → it’s raining, snow → it’s snowing, hail → it’s hailing.
ZADANIA PRAKTYCZNE
Zadanie 1 – Uzupełnij zdania
Wstaw odpowiednie słowa z listy: rainy, windy, sunny, icy, foggy, freezing, cloudy, warm.
- It’s very __________ today – wear a coat!
- Don’t go out – it’s __________ !
- Open the window, it’s _______.
- Be careful on the road – it’s __________.
- I can’t see the mountains, it’s too __________.
- It’s __________ – I need gloves and a hat!
Zadanie 2 – Co robią te osoby?
Popatrz na zdania i dopasuj rodzaj pogody.
Anna is making a snowman. → __________
Tom is flying a kite. → __________
They are wearing raincoats. → __________
We can see a rainbow. → __________
It’s hard to walk, the wind is strong. → __________
Zadanie 3 – What’s the weather like in…?
Uzupełnij zdania nazwami miast i odpowiednim słowem pogodowym.
Athens – London – Warsaw – Paris – Moscow
- It’s warm and sunny in __________.
- It’s cold and snowy in __________.
- It’s rainy in __________.
- There’s a rainbow in __________.
- It’s windy in __________.
Zadanie 4 – Dialog (Speaking)
Pracuj w parach. Użyj słów pogodowych, aby uzupełnić rozmowę:
: What’s the weather like today?
: It’s __________ and __________.
: Oh no! I think I need __________.
: Don’t worry, it’s going to stop soon!
Zadanie 5 – Narysuj i opisz
Narysuj pogodę w swoim ulubionym dniu.
Podpisz obrazek czterema zdaniami.
Przykład:
- It’s sunny and warm.
- There are some clouds.
- It’s a lovely day.
- I’m wearing a T-shirt.
Kryteria sukcesu
- Znam podstawowe słowa i wyrażenia opisujące pogodę.
- Umiem powiedzieć, jaka jest pogoda w różnych miejscach.
- Potrafię używać form: It’s + przymiotnik, It’s raining / snowing.
- Umiem prowadzić krótki dialog o pogodzie.
- Potrafię rozróżnić lekką i silną formę deszczu.
- Umiem napisać i powiedzieć prosty opis pogody.
