Unit 2a–b – Wild weather / Rain, rain, rain

KARTA PRACY – Język angielski kl. 5

Unit 2a–b – Wild weather / Rain, rain, rain

Temat: Let’s talk about the weather!


Wprowadzenie

Anglicy uwielbiają rozmawiać o pogodzie! To jeden z ich ulubionych tematów, dlatego warto znać najważniejsze słowa i zwroty dotyczące pogody.

W języku angielskim pogoda może być opisana przymiotnikamirzeczownikami i czasownikami.


Definicja i użycie

Słownictwo pogodowe:

  • sunny – słonecznie
  • cloudy – pochmurno
  • rainy – deszczowo
  • windy – wietrznie
  • foggy – mgliście
  • stormy – burzowo
  • snowy – śnieżnie
  • icy / frosty / freezing – mroźno
  • warm / hot / chilly / cold – ciepło, gorąco, chłodno, zimno

Budowa zdań z pogodą:

It’s + przymiotnik pogodowy:

It’s sunny today. – Jest dziś słonecznie.

It’s foggy in the morning. – Rano jest mgliście.

There is / There are + rzeczownik pogodowy:

There’s a rainbow! – Jest tęcza!

 There are clouds in the sky. – Na niebie są chmury.

Czasowniki pogodowe:

It rains a lot in autumn.

It’s snowing today!

 It’s drizzling. – Mży.

 It’s pouring down. – Leje jak z cebra.

It’s raining cats and dogs. – Leje jak z cebra! (idiom)


Zapamiętaj!

  • Brytyjczycy mają wiele określeń na deszcz od najlżejszego do najcięższego:It’s drizzling → It’s pouring down → It’s raining cats and dogs.
  • Przymiotniki pogody często tworzymy, dodając końcówkę -y:sun → sunnyfog → foggycloud → cloudy.
  • Możemy używać też czasowników:rain → it’s rainingsnow → it’s snowinghail → it’s hailing.

ZADANIA PRAKTYCZNE

Zadanie 1 – Uzupełnij zdania

Wstaw odpowiednie słowa z listy: rainy, windy, sunny, icy, foggy, freezing, cloudy, warm.

  1. It’s very __________ today – wear a coat!
  2. Don’t go out – it’s __________ !
  3. Open the window, it’s _______.
  4. Be careful on the road – it’s __________.
  5. I can’t see the mountains, it’s too __________.
  6. It’s __________ – I need gloves and a hat!

Zadanie 2 – Co robią te osoby?

Popatrz na zdania i dopasuj rodzaj pogody.

Anna is making a snowman. → __________

Tom is flying a kite. → __________

They are wearing raincoats. → __________

We can see a rainbow. → __________

It’s hard to walk, the wind is strong. → __________


Zadanie 3 – What’s the weather like in…?

Uzupełnij zdania nazwami miast i odpowiednim słowem pogodowym.

Athens – London – Warsaw – Paris – Moscow

  1. It’s warm and sunny in __________.
  2. It’s cold and snowy in __________.
  3. It’s rainy in __________.
  4. There’s a rainbow in __________.
  5. It’s windy in __________.

Zadanie 4 – Dialog (Speaking)

Pracuj w parach. Użyj słów pogodowych, aby uzupełnić rozmowę:

: What’s the weather like today?

: It’s __________ and __________.

: Oh no! I think I need __________.

: Don’t worry, it’s going to stop soon!


Zadanie 5 – Narysuj i opisz

Narysuj pogodę w swoim ulubionym dniu.

Podpisz obrazek czterema zdaniami.

Przykład:

  • It’s sunny and warm.
  • There are some clouds.
  • It’s a lovely day.
  • I’m wearing a T-shirt.

Kryteria sukcesu

  • Znam podstawowe słowa i wyrażenia opisujące pogodę.
  • Umiem powiedzieć, jaka jest pogoda w różnych miejscach.
  • Potrafię używać form: It’s + przymiotnikIt’s raining / snowing.
  • Umiem prowadzić krótki dialog o pogodzie.
  • Potrafię rozróżnić lekką i silną formę deszczu.
  • Umiem napisać i powiedzieć prosty opis pogody.

Post Author: admin

Dodaj komentarz