Wycieczka  do Czarnolasu, Kazimierza  Dolnego i Zwolenia.

Dnia  2  czerwca uczniowie kl. II -VII naszej szkoły pod opieką pań: Marioli Grzmil- Sieczki, Magdaleny Kępas, Mirosławy Parszewskiej, Alicji Szymczyk wyjechali na  wycieczkę  do Czarnolasu, Kazimierza Dolnego i Zwolenia.

Wycieczkę rozpoczęliśmy od przejażdżki po Kazimierzu meleksami wyposażonymi w audio przewodniki,  które zapoznały  nas w ten sposób  z historią miasteczka.  Następnie udaliśmy się na rejs po Wiśle, który dostarczył uczniom  wielu wrażeń. Później razem z  przewodnikiem udaliśmy się do najważniejszej z miejskich świątyń: kościoła  farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja. Zwiedziliśmy  również ruiny zamku oraz  weszliśmy na basztę. Tam podziwialiśmy panoramę Kazimierza, Wisłę oraz położony na drugim brzegu Janowiec. Ostatnim  punktem zwiedzania był renesansowy rynek, gdzie uczniowie mieli okazję podziwiać piękne zabytkowe kamieniczki oraz zakupić  pamiątki. Po zwiedzeniu Kazimierza Dolnego wyruszaliśmy w dalszą drogę do  najważniejszego celu naszej wycieczki – Czarnolasu, miejsca w którym   żył i tworzył najwybitniejszy poeta epoki renesansu Jan Kochanowski. Pani przewodnik oprowadziła nas po salach i w ciekawy sposób przedstawiła informację o życiu i twórczości Mistrza. Opowieść połączona była z prezentacją multimedialną i oglądaniem eksponatów zgromadzonych w sześciu salach. W podziemiach muzeum mogliśmy obejrzeć wystawę poświęconą Rzeczypospolitej Babińskiej. Zachwyciły  tam uczniów figury postaci słynnych ludzi epoki renesansu w strojach z epoki. Odwiedziliśmy również  neogotycką kaplicę, która została wybudowana na fundamentach dawnego domu Jana Kochanowskiego, który niestety spłonął. W kaplicy zobaczyliśmy figury obrazujące dwór królewski na Wawelu. Można było rozpoznać siedzącego na tronie Zygmunta Augusta, królową Bonę, Stańczyka, naszego czarnoleskiego poetę. Po wyjściu z kaplicy uczniowie pobiegli na kamień, który według legendy ma magiczną moc a każdy, kto na nim usiądzie, będzie miał zdolności literackie i poetyckie. Na koniec udaliśmy się również  do przepięknego rozległego parku, obejrzeliśmy sławetny obelisk i odpoczęliśmy wsłuchując się w szum starych drzew i piękny śpiew ptaków.

W drodze powrotnej udaliśmy się do kościoła parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Zwoleniu, gdzie znajduje się krypta Jana Kochanowskiego i jego rodziny.

Po zwiedzeniu świątyni wyruszaliśmy w dalszą drogę do domu. Wycieczka była udana i  okazała się świetną okazją do bliższego poznania  przyszłego patrona naszej szkoły.

Kliknij w zdjęcie aby przejść do galerii